Rady nováčkům - I (FINANCE)

13.12.2008 20:11

Jsi ve hře nový? Jsi tu už nějaký čas, ale přesto ti nejsou jasné některé aspekty hry?
Snad ti pomůže tento návod.

Část první – KLUBOVÉ FINANCE

Jako nový klub jsi dostal 1,000,000 £. Není to moc, proto je nutné s nimi zacházet rozumně.

1) Kde vydělat.

- SPONZOŘI

Hned na začátku máš možnost získat nějaké peníze od sponzorů. Výše sponzorských nabídek je závislá na klubovém ratingu, ten se pohybuje v rozmezí 1-1000 (ty máš nový, malý a neznámý klub a začínáš s ratingem 10). Nabídky v první sezóně nebudou příliš vysoké, ale i tak mohou sponzoři výrazně vylepšit tvoji finanční situaci.
Můžeš získat 3 hlavní a 6 vedlejších sponzorů. Nabídky hlavních sponzorů jsou o dost vyšší než nabídky vedlejších sponzorů. Hlavní sponzoři by ti (při ratingu okolo 10) měli nabídnout asi 180,000 – 280,000 za sezónu a je lepší uzavírat smlouvy jen na jednu až dvě sezóny, protože tvůj klubový rating poroste a v příští sezóně by jsi mohl dostat výrazně lepší nabídku. Od vedlejších sponzorů čekej nabídky okolo 40-80 tisíc. Rovněž je lepší uzavírat smlouvy jen na jednu či dvě sezóny.
Nabídky od sponzorů se nastavují v sekci „Management“ - „Sponzoři“, vedlejší sponzoři se objeví po kliknutí na možnost „Reklamní tabule“.
Ve hře je rovněž možnost tzv. denních sponzorů. Jde o to, že pokud už máte uzavřené smlouvy se sponzory, můžete kliknout na jejich link v příslušném políčku v sekci „Management“ - „Sponzoři“ a přičtou se vám nějaké další peníze (víceméně jde o drobné, ale pokud na sponzory klikáte každý den, můžete si solidně vydělat).

- VSTUPNÉ

Ikdyž kapacita tvého stadionu je zatím jen 1450 sedadel, a přestože pravděpodobně začínáš v nějaké z nižších lig, je příjem ze vstupného na zápas poměrně důležitou součástí tvého rozpočtu. Počet diváků ochotných přijít na tvůj zápas závisí na tvém klubovém ratingu, klubovém ratingu tvého soupeře, soutěže v rámci které se zápas hraje (první liga, druhá liga, pohár, přátelák apod.) a počasí (je-li oblačno či prší-li, přijde méně diváků než za slunečného počasí). Cenu vstupenek je tak třeba nastavovat v závislosti na těchto faktorech (nebo využít službu oficiálního pomocníka při nastavení ceny vstupenky). Pro výpočet ceny vstupenky je vhodné použít neoficiálního programu – viz. zde: https://private.skov.dk/thf/Dugout/Diverse/calculateTicket.asp

Cena lístků se nastavuje v sekci „Management“ - „Stadion“ - „Nastavit cenu lístků“. Na ligovém zápase v 3.lize proti soupeři s ratingem 10 a tvým ratingem rovněř 10 tak nastav cenu 11 – 15 £ v závislosti na počasí. Můžeš tedy ze začátku vydělat 16,000 – 22,000 za domácí zápas, což není mnoho, ale s rostoucím klubovým ratingem porostou i zisky ze vstupného.

- PRODEJ HRÁČŮ

Další možností, jak získat peníze je prodej hráčů. V žádném případě však nedoporučuji prodávat kteréhokoli hráče před zjištěním jeho talentu (o zjišťování talentu budu psát později). Může se ták stát, že prodáte zdánlivě nepotřebného hráče, ze kterého se však díky jeho talentu během několik sezón vyklube skvělý hráč a vy tak proděláte možná i několik milionů.

- PRÉMIE ZA UMÍSTĚNÍ

Na konci každé sezóny obdrží klub prémie za své ligové a pohárové umístění. Přehled jednotlivých prémií je v sekci „Domů“ - „Návod/FAQ“ - „Soutěže a prémie za umístění“.



2) Do čeho investovat.


- NÁKUP HRÁČŮ

Dostal jsi, tak jako většina ostatních manažerů, do začátku dost špatné hráče. Proto určitě zvažuješ nákup případných posil. Nejprve je důležité zjistit, na kterých pozicích potrebuješ posílit a na tyto pozice nakoupit hráče.
Strategie nákupu mohou být různé. Můžeš například nakoupit kvalitní hráče s věkem nad 30 let – ti tě přijdou velmi levně a mohou výrazně posílit tvůj klub a zajistit ti krátkodobý úspěch. Nebo se naopak můžeš soustředit na nákup mladých nadějí (doporučuji využívat skauty – o skautech budu psát později) a zvolit cestu dlouhodobé perspektivy.
Osobně doporučuji kombinaci obou možností – nakoupit několik starých a laciných hráčů, kteří ti zaručí úspěch v dalších dvou či třech sezónách a zároveň investovat do mladých talentovaných hráčů (najít levného mladíka s talentem dá fušku, ovšem není to nemožné).


- ROZŠÍŘENÍ STADIONU

Dříve nebo později zjistíš, že 1450 sedadel není prostě dostatek míst na uspokojení tvých fanoušků. Malou kapacitou přicházíš o potenciální zdroj financí, a naopak, pokud se rozhodneš hned na začátku postavit obrovský stadion, můžeš velmi rychle zbankrotovat (za každou sedačku se týdně platí náklady na údržbu).
Proto v první sezóně nedoporučují rozšiřovat stadion na více než 2,500 míst. Na zvětšení stadionu bude totiž dostatek času i později, kdy už budeš mít vyšší klubový rating a tedy i možnost nastavovat vyšší vstupné.
Stadiony se rozšiřují v sekci „Management“ - „Stadion“ - „Konstrukce“. Zvětšení kapacity o jedno sedadlo příjde na 500 £ (za 1000 sedadel navíc tedy zaplatíš 500,000£) a konstrukce (ať už jde o rozšíření o jedno či desettisíc sedadel) trvá 28 dnů.

- VYBAVENÍ

Každej správnej klub musí mít pořádný zázemí. Ovšem u malých začínajících klubů to není třeba přehánět. V prní sezóně doporučuji pouze trochu vylepšit kvalitu trávníku a možná rozšířit stadion (viz výše). Postupem času (ale ne před koncem první sezóny) není špatné investovat do klubového obchodu, fitnes centra a tréninkového hřiště. Možnost nakupovat a rozšiřovat vybavení je v sekci „Management“ - „Vybavení“.

—————

Zpět